- Future Talks skal bidra til å øke kunnskapen rundt blant annet digitalisering og internasjonalisering. Vi skal levere en solid verktøykasse som gjør norske merkevarer bedre rustet for fremtiden, sier klyngeleder i Oddbjørn Hatløy.


I løpet av 2016 ble fire konferanser og workshoper gjennomført for å belyse interne og eksterne utfordringer i lys av globale megatrender. Konferansene NextTech (2017) og Move Your Brand (2018) ga nyttige innspill til bedriftenes strategi- og taktiske arbeid. Future Talks er et samarbeidsprosjekt mellom Norwegian Rooms Cluster og NextDigital.



MOVE YOUR BRAND (Se filmen fra 15. februar!)


Automatisering også i merkevarebygging

Norge har lange tradisjoner for automatisering og robotisering. Først og fremst har dette bidratt til økt produksjonseffektivitet, fremfor økte kundeopplevelser på markedsplassen. Men nå skjer det kanskje noe, og det skjer raskt.


På Move Your Brand fikk vi oppleve roboten Pepper snakke norsk for første gang. Erik Norman Hansen fra Itch Design manet til økt fokus på kundereisen, og i større grad ta mulighetene som kommer gjennom teknologi til å øke kundeopplevelsen. Pepper er i så måte er "levende" eksempel som har gjort hele butikker robotisert og automatisert.


IBM Watson er et annen digital mulighet, som er selve fusjonen mellom mennesker, kultur og teknologi. Ida Brevik og Harriet Wright fra IBM presenterte flere eksempler på hvordan økt kunnskap gjennom analytisk bruk av store datamengder kan sikre presisjon på riktig kunnskapstilgang. Kan dette også gjøre merkevarebyggere smartere?


Nye generasjoner endre spillereglene

Verden rundt oss endrer seg veldig raskt. En av de sterkeste driverne i dette er generasjonen som har vokst opp med smart telefon og internett, de såkalte millennials. Jeanette Dyhre Kvisvik i moteappen Villoid var en av foredragsholderne som tok tak i dette. Villoid er kalt en sammensmeltning av Instagram og et shoppingsted. Den ble skapt av Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen. Villoid er i dag etablert i 180 land og satser spesielt på Storbritannia. Hun snakket om både oppturer og nedturer som seriegründer, men mest av alt handler det om å ha tro på egen visjon:

— Mitt beste råd er å lære seg den kjappe pitchen som forteller visjonen din. Hvilke problem skal du løse? Og hvordan du kan løse det?


Geeohsnap er en toneangivende influenser for flere sterke, internasjonale merkevarer. Mannen bak, Geir Ove Pedersen, tok oss med inn i influenseruniverset.

- Dere ser kanskje en litt rar fyr med solbriller og hettegenser, men bak fasaden handler alt om merkevarebygging og de gode historiene, sa han fra scenen.


Vekst uten annonsering

Northern har i løpet av få år utviklet seg til en oppstartbedrift, til en bedrift med global markedsappell. Daniel Kring Belert presentere livsstilsbrandet som denne vinteren lanserer en hel serie av møbel og interiørprodukter.

- Vi har ikke brukt en krone på annonsering, og kommer nok heller ikke til å gjøre det, forklarte Daniel. - Vi arbeider strategisk med viktige journalister, som tror på vår filosofi, og gjennom dette oppnår vi anerkjennelse og omtale hos mennesker som er viktig for oss.


Northern har arbeidet målrettet med det konseptuelle. De har nære relasjoner med flere designere som uttrykker det merkevaren Northern ønsker å stå frem med. - Vi tror ikke målgruppen vår ønsker produktbilder, de vil ha stemninger og helheten!

Growth hacking

Move Your Brand avsluttet med Inger Hanne Vikhåland fra Engage//Innovate. - Forstå, mål og tilpass, var hennes hovedbudskap. Hun mener brukerinvolvering sikrer suksess, men det er sjelden den første idéen og løsningen som er den beste: - Vær forberedt på at den kan være den 200 løsningen som er den beste!

Growth Hacking handler i stor grad om å tenke utenfor den tradisjonelle markedsførings boksen du er vandt med. Du er nødt til å se på nye muligheter og måter ting kan gjøres på. Dette fordi man kanskje ikke har budsjett til store markedsføringskampanjer som koster det hvite ut av øyet. I stedet ønsker man å benytte seg av kreativitet, målinger, analyse og testing for å skape oppmerksomhet rundt produktet eller tjenesten.



SE ALLE FOREDRAGENE


Den 3. mai deler vi kunnskapen

Den 3.mai 2018 inviterer vi til Future Talks Sharing i Ålesund. Bli med på en unik kunnskapsfrokost, hvor de viktigste læringspoengene og anbefalingene fra Future Talks 2018 blir lansert.


- Konferansene NextTech og Move Your Brand ga oss alle nyttige innspill til strategi- og taktisk arbeid, sier Oddbjørn Hatløy. - Future Talks skal bidra til å øke kunnskapen rundt blant annet digitalisering og internasjonalisering. Vi skal levere en solid verktøykasse som gjør norske merkevarer bedre rustet for fremtiden.


På dette arrangementet vil Norwegian Rooms Cluster og NextDigital oppsummere Future Talks for denne gang.


Meld deg på i dag!