Foto: Oli Kellett/Getty Images


På den digitale tjenesten The Explorer, skal norske grønne løsninger matches med internasjonale behov og kjøpere. The Explorer ble lansert av statsminister Erna Solberg under Innovasjonstalen i Oslo 31. mai. Det var hennes regjering som ga Innovasjon Norge, i samarbeid med næringslivet, oppdraget å utvikle en slik tjeneste. Målet er å øke eksporten gjennom profilering av norske løsninger. 

– Kall det gjerne et «Tinder» for næringslivet, sier statsminister Erna Solberg. 

Grønne løsninger i verdensklasse

– Verdensmarkedet for bærekraftige lavutslippsløsninger er i rask vekst og på flere områder har Norge gode forutsetninger for å ta en lederrolle i det grønne skiftet. Norge er for eksempel verdensledende på utvikling av teknologi for elektrifisering av maritim transport, sier statsminister Erna Solberg. 

– The Explorer gir oss muligheten til å vise frem norske, grønne løsninger i verdensklasse til hele verden på en effektiv og enkel måte, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge. 

The Explorer er en del av den nasjonale eksportsatsingen Merkevaren Norge. Den vil bestå av ulike aktiviteter, inkludert et brand centre med visuell identitet og historier om Norge og norsk næringsliv, eksportrettede programmer for næringslivet, strategisk tilstedeværelse på internasjonale arrangementer samt nasjonale besøkssentre.


Et utstillingsvindu for alle næringer

Når The Explorer lanseres inneholder den 40 grønne løsninger innenfor ren energi og havnæringene. Fra og med 31.mai kan bedrifter fra alle næringer som oppfyller tre krav registrere sine løsninger; selskapet må etterleve god forretningsskikk, løsningen må levere på et eller flere av FNs mål for bærekraftig utvikling, og bidra i det grønne skiftet.  

– Tjenesten er for løsninger som går på tvers av næringer, kompetanseområder og regioner. Vi ønsker å promotere pioneerene i det grønne skiftet, sier Krohn Traaseth, og forteller at det nå mobiliseres over hele landet for å fange opp løsninger som bør profileres på The Explorer. 


Samarbeider med FN 

Innovasjon Norge har inngått partnerskap med UN Global Compact, som sammen med DNV GL og Sustainia står bak det globale initiativet The Global Opportunity Explorer.

– Den har vært til stor inspirasjon under utviklingen av The Explorer, sier Krohn Traaseth, og fortsetter, - Vi er stolte av samarbeidet, og vil spesielt takke DNV GL som har bidratt aktivt i dette samarbeidet. 


Elektrisk containerskip og flytende vindmøllepark

Løsningene i The Explorer inkluderer allerede Yaras elektriske containerskip, Glitnes bærekraftige fiskeoppdrett, Equinors flytende vindmøllepark Hywind, og Scanship med sin løsning for å gjøre avfall på skip om til drivstoff. Sistnevnte har fått Richard Branson til å bygge sitt første cruiseskip med norsk teknologi.

– Scanship er med fordi vi ønsker å nå nye markeder med den grønne løsningen vår, sier Henrik Badin, administrerende direktør i Scanship.   


Sjekk ut The Explorer: www.theexplorer.no  


Fakta om The Explorer

  • www.theexplorer.no åpner for registreringer 31.mai.
  • The Explorer skal bli en eksportkanal hvor utenlandske bedrifter som trenger løsninger, og norske bedrifter som har løsninger, kobles.
  • Den blir samtidig et utstillingsvindu for et internasjonalt marked som bygger opp under Norge som en ledende nasjon innen utvikling av grønne løsninger.  I tillegg skal den inneholde verktøy og historier om Norge og norsk næringsliv som kan brukes overfor internasjonale kunder, presse og andre målgrupper.
  • Alle bedrifter og næringer med grønne løsninger kan registrere seg i basen.
  • De må svare ut tre kriterier: God forretningsskikk, at løsningen er grønn, og hvilke bærekraftsmål den bidrar til å løse. I tillegg bør løsningen være skalerbar.
  • Det er en redaksjon som kvalitetssikrer alle løsningene før de publiseres på The Explorer.
  • Det koster ingenting å registrere løsninger. Innovasjon Norge leder eksportsatsingen.
  • Konsept, utforming samt kriterier for innhold og bedriftsdeltakelse er utformet i dialog med næringslivet, Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet.
  • Et strategisk råd er opprettet, bestående av representanter fra Equinor, Yara, Statkraft, DNB, DNV GL, NHO, LO, Abelia, Norge 203040, Norges sjømatråd, Virke, Norges Rederiforbund, Miljødirektoratet, Finans Norge, GCE Blue Maritime Cluster, Fostech AS, Grieg Group, X Four-10, Zero, Klima- og miljødepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Innovasjon Norge.