Den tradisjonsrike Møbel+Interiørkonferansen stod frem under nytt navn i 2017. Da bransjen samlet seg på DOGA torsdag 27. april, var det til den første Designindustrikonferansen. Programmet signaliserte også at både design og industrien skulle få sitt inspirasjonspåfyll.

Programmet hadde i år fokus på både bærekraft, nye forretningsmodeller og designmingel. Det skjer mye i norsk design, og det var et ønske foran årets bransetreff å forsterke samarbeidet mellom designere og industrien. Dette er et samarbeid med designerkollektivet Klubben anført av Sverre Uhnger og Runa Klock. 

Nye forretningsmodeller og distribusjon

Hvordan prise produktene i et endret og digitalisert marked, og hvordan endres forretningsmodellene? Dette var det BI professor Ragnhild Silkoset som forsøkte å besvare en av paralellsesjonene. Hun har gjort mye anvendt forskning på prisstrategier og fremtidens markedsføring. PEJ Gruppen er et ledende rådgivningsmiljø i Skandinavias på forretningsutvikling, og tok opp disruptive krefter i digitale forretningsmodeller.

På konferansen ble det også presentert en grundig oppdatering av på utviklingen i Norge innen interiørtrender hjemme og ute, og hva kan vi forvente oss i det norske bolig- og eiendomsmarkedet fremover. Det var Bjørn Erik Øye fra Prognosesenteret som presenterte tallene, og Lisbeth Larsen fra Jotun ga en levende reise gjennom hennes fargeverden. 

Bransjepriser

Jøtul vant prisen Årets eksportbedrift foran Laader Berg og Scandinavian Business Seating. I sin begrunnelse skriver juryen følgende:

«Gjennom mer enn 160 år har bedriften utviklet seg til en global markedsleder, etablert i 43 land på seks kontinenter. Nøye tilpasning til lokale markeders behov er en viktig del av Jøtuls internasjonale suksess. Bedriften har utviklet produkter som er teknologisk i toppnivå og kaprer markedsandeler i et fallende marked.»

– Vi setter veldig stor pris på denne tildelingen. Eksport er svært viktig for oss i Jøtul. 75 prosent av omsetningen vår stammer fra eksportmarkeder, og vi er stolte av å gjøre internasjonal suksess med norske produkter og norsk design, sier Amund Skaaden i Jøtul, som mottok prisen sammen med sin kollega Terje Agard.


Høie mottok prisen Årets merkevarebygger i konkurranse med Ekornes og Jøtul. Ifølge jurykjennelsen har Høie jobbet med merkevarebygging siden 1850, lenge før den slags kom på moten.

«Høie er et sterkt norsk varemerke som bedriften har evnet å holde i hevd og forsterke gjennom lang tid. Høie er for mange synonymt med sengetøy. Høy kvalitet og nitid testing av slitestyrke, fargeekthet, kokevaskekthet og andre viktige produktegenskaper er vesentlige faktorer i utvikling av merkevaren. Kravet til førsteklasses råvarer i ren bomull sammen med høyeste kompetanse er merkevarens viktigste verdi,» står det i jurybegrunnelsen.

– Dette er en utmerkelse vi setter pris på. Vi kjenner veldig på arven vår hver eneste dag – at vi tar vare på en sterk merkevare. Vi jobber mye med å sørge for at kjennskapen til Høie går videre til nye generasjoner og at vi utvikler nye design til en ny tid, sier Erna Therese Widerøe, markedssjef i Mascot Høie. Brekstad-selskapet eier merkenavnet Høie.


Prisen Årets produkt gikk til L.K.Hjelles «Niu», en modulær sofa designet av Hallgeir Homstvedt. Møbelprodusenten på Sykkylven vant kategorien foran Fora Form og Heymat.


Capisco-stolen fra 1984 gikk til topps i klassikerkategorien i år. Stolen produseres av Scandinavian Business Seating og etterligner rytterens sittestilling for å gi bevegelighet og variasjon i sittemønsteret. Takket være den norske produsentens verdensledende posisjon innen kontorstoler har «Capisco» i senere tid opplevd en ny vår. I dag selges stolen over store deler av verden.

I jurybegrunnelsen står det følgende: «Historien om Capisco er historien om en filosofi og det er historien om en klassiker som overlever sin samtid og fortsatt øker sin popularitet langt utover normal levetid for ethvert produkt. Capisco er et av designeren Peter Opsviks hovedverk og bærer hans viktigste kjennetegn; en sterk og unik form og en gjennomtenkt filosofi basert på kroppens behov for bevegelse og forandring.»

– Jeg synes det er helt utrolig at et design som ble skapt for så mange år siden er det som faktisk vokser mest i vår internasjonale portefølje i dag. Capisco har blitt en egen kategori hos oss, sier Lars Røiri i Scandinavian Business Seating.

Også en annen av Peter Opsviks tidløse stoler, «Variable», var nominert til Klassikerprisen i år, sammen med Ingmar Rellings «Siesta».