- Kompetanseprosjektet «Global Branding and Business Model Innovation» skal fremfor alt utvikle bedriftene og deres nøkkelressurser, og sikre et unikt kompetanseløft i merkevareledelse, internasjonalisering, digitalisering og nye forretningsmodeller, sier prosjektleder Åsne Helene Folstad.

Prosjektet er et unikt samarbeid mellom tre klynger, GCE Blue Maritime, Blue Legasea og Norwegian Rooms® Cluster, men er også åpent for alle bedrifter som finner det interessant for videre vekst.

Vellykket kick-off i Ålesund

Over 60 deltagere fra lokalt næringsliv deltok på klyngenes kick-off for kompetanseløfte ved NTNU Ålesund 29. mars. De fikk førstehåndskunnskap til studieprogrammet som er utviklet. Prosjektet mottok utviklingsstøtte fra Innovasjon Norge i oktober 2016.

- Å igangsette dette kompetanseløftet er viktig for hele regionen, siden det løfter problemstillinger som ikke bare en klynge har, men et helt næringsliv. Derfor ser vi også at dette skaper interesse utover bedriftene som er tilsluttet klyngene, og det var også en del av målsetningen, sier klyngeleder, Oddbjørn Hatløy i Norwegian Rooms® Cluster.

Internasjonale konkurransefortrinn

Prosjektet skal også bidra til at bedriftene oppnår økt internasjonal vekst, gjennom å utvikle nye markeder, nye forretningsmodeller og optimaliserte verdikjeder, gjennom læring på tvers av ulike bransjer. Selv om omstillingsbehovet er ulikt, er utfordringene høyst aktuelle for alle næringer. Megatrendene som påvirker bedriftene både i produksjon- og markedstilgang er umulig å stoppe, det handler om å bygge robust kompetanse.

Masterprogram og kortprogrammer

Kompetansetiltakene deles i to hovedområder; enkle kortprogrammer på 1-3 dager og et mer formelt studie som bygger opp til en mastergrad. Når det gjelder kortprogrammene så vil dette by på en meny av ulike temaer, som dekker et stort og attraktivt fagområde for bedriftene. Her vil det også være mulig å oppnå studiepoeng på deler av programmet, om deltagerne selv ønsker det.

Tidsplan for kortprogrammer klar

De ulike kortprogrammene har nå fått fastsatt dato for gjennomføring. Følgende plan foreligger:

  • Digital Strategi og Ledelse: 8-.9. juni og 24.-25. august
  • Innovasjonskultur og nye forretningsmodeller: 7.-8. september og 19.-20. oktober
  • Merkevarebygging i en digital tid: 8.-9. februar og 8.-9. mars.

Flere detaljer ligger i programbeskrivelsen, som kan lastes ned under.

LAST NED STUDIEPROGRAMMET (PDF)