Det kinesiske forbrukermarkedet har hatt sterk vekst de siste årene, hovedsakelig stimulert av at befolkningen i stadig større grad bor i by- eller forstadsmiljøer. Kina har en raskt voksende middelklasse, og en stor gruppe velstående kinesere som ønsker å ha en personlig stil i sine hjem.


I 2019 ble det solgt møbler til en verdi av cirka 250 milliarder norske kroner i Kina. Det er etterspørsel etter høykvalitetsprodukter, og skandinavisk design appellerer til forbrukere som er opptatt av en mer aktiv, familieorientert og bærekraftig livsstil.

 

Danske designere har lyktes godt i Kina, og det er en voksende interesse for norsk design, som oppfattes å være inspirert av norske tradisjoner og verdier som matcher bra med ønsket om en bærekraftig livsstil. Norske aktører som kan tilby god kvalitet og håndverk, har markedsmuligheter!

 

Programmet består av nettbaserte samlinger høsten 2020 og er første trinn i et flertrinnsprogram som også er koordinert inn mot Innovasjon Norges overordnede satsing på Kina frem mot OL i Beijing 2022. 

 

Mer om programmet finnes her.