Vi har kikket inn i krystallkula sammen med Anders Føyen, rådgiver i Microsoft, og Hans-Petter Nygård-Hansen, teknologiovervåker og spesialist på digital markedsføring og sosiale medier. De stiller begge spørsmålet om hvilken berettigelse møbelvarehusene skal ha. 


Behovet for oversikt dekkes på nettet 

-En fordel ved de store møbelvarehusene har vært utvalget, sier Føyen, - men vi ser jo allerede nå at folk skaffer seg oversikt, velger bort, skaffer seg kunnskap om det de er interesserte i før de kommer til møbelvarehuset. 


Prøving ikke lenger et «must» 

Et av argumentene for at kunden må gå i varehuset, er at møbler må prøves. Man kan ikke kjøpe møbler uten å vite om de er gode å sitte i eller ligge på. Føyen har en følelse av at dette fortsatt vil være aktuelt for mange, men Nygård-Hansen tror ikke at dette argumentet holder:


- Bolia kjører på at du kan sjekke på nettet og prøve i butikken. Vi vet at mange sjekker og kjøper på nett i samme operasjon. Uten å prøve. Se på alle som netthandler møbler fra utlandet. Uten å prøve.  Selv madrasser kjøpes nå på nettet. Uten å prøve.  


Dagens nettgenerasjoner tror mer på likesinnede enn på selgere. Jeg ser for meg at folk orienterer seg på nettet og sjekker andres erfaringer og anbefalinger på sosial medier. Hvorfor skal man reise et sted for å prøve i 10 minutter, når man kan finne mange mennesker som har brukt produktet over tid? 

Min påstand er at møbelbransjen må se nærmere på hvordan neste generasjon ønsker å bruke tiden sin og hvordan de velger å handle. Det er ikke lenge før de som er 18-19 år i dag skal møblere sin første leilighet, konkluderer Nygård-Hansen. 

VR@2x.png
Test tekst


AR og VR blir viktige. Hvem eier brillene?  

Virtual Reality er allerede tatt i bruk som salgsverktøy i flere bransjer. Neste steg er Augmented Reality, som legger visjon på virkelighet i 3D. Du kan se nye klær på din egen kropp og du kan se nye møbler plassert i ditt eget hjem. Flere slike løsninger er på vei til markedet. 


- Til nå har dette vært forbeholdt utsalgsstedene. Der utgjør de en attraksjon og et tilbud som folk finner det verdt å oppsøke, forklarer Føyen, - men hva skjer den dagen «brillene» blir allemannseie? Jeg tror at denne type teknologi kommer til å få så mange nye bruksområder at alle kommer til å ha privat tilgang til utstyret. 


Hva gjør en eller flere av FAANGene? 

Det er Føyen som stiller spørsmålet. ­ Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google er best i verden på bruker- og kundedialog, og har ubegrenset tilgang til kompetanse og penger, sier han. 


- Skulle en av disse gå inn på møbelsalg, eller tilrettelegge en plattform for møbelsalg, kan mye skje veldig fort. En rask prøveperiode i noen utvalgte markeder. Treffer det publikum, ruller de tilbudet ut i stor skala. 


- Og geografien spiller ingen rolle?


- Nei. Se på Amazon. Hvor mange av alle de millionene som handler hos dem tenker på hvor i verden de befinner seg? Svært få. De tilbyr stort utvalg, gode priser, enkel bestilling og rask levering, for så å levere på alle fire. 

 

Føyen tror heller ikke at møblers størrelse og fraktkostnader er noe hinder: ­ Det er ikke noe hinder for dem som selger møbler på nett i dag, og de virkelig store har garantert løst dette før de starter opp. 


Urbaniseringen påvirker handlemønsteret 

Nygård-Hansen har skrevet GUD på servietten. Globalisering, Urbanisering, Digitalisering. Han er overbevist om at Urbaniseringen også vil påvirke møbelhandelen slik vi kjenner den i dag. 


- Selv om Norge har spredt bebyggelse og ingen millionbyer, er tendensen klar. Vi klumper oss sammen i byene og velger en mer urban livsstil. Samtidig skjer det endringer i folks verdisett. Vi ser det i alle de største byene våre at det er et poeng ikke å ha bil. Før skulle alle ungdommer ha førerkort på 18-årsdagen. Nå er det flere og flere som ikke bryr seg. 

Da blir det ikke mye aktuelt å reise til kjøpesentre som baserer publikums-tilstrømningen på privatbilismen. 


Digitaliseringen påvirker alt og alle

Verken Anders Føyen eller Hans-Petter Nygård-Hansen har erfaring fra møbelsalg. Men de har erfaring fra møbelkjøp og ser ikke ut til å ha noe imot å begå fremtidens møbelkjøp på nye måter. 


- Hvis folk oppdager at det er enkelt, tidsbesparende og trygt å kjøpe møbler på nettet eller i demolokaler midt i sentrum, ja så kommer de til å gjøre det. Den overordnede trenden, hvor teknologi står sentralt, er den friksjonsfrie brukeropplevelsen. Her har møbelbransjen mye å gå på, både digitalt og analogt, sier Nygård-Hansen. 


Stokke Consept Store staende.jpg


Stokke Conseptstore@2x.png


Føyen er enig. - Å si eksakt hvordan fremtidens møbelomsetning foregår, og om det er plass til møbelvarehusene, er vanskelig. Jeg vet jo heller ikke hvilke planer møbelkjedene legger for å møte digitaliseringsbølgen. Plutselig kommer internasjonale giganter inn på arenaen. Men det skulle ikke forundre meg om de tenker seg digitale opplevelsessentre midt i byene. Iallfall som supplement til de store varehusene. Det er slutt på den tiden da man måtte ha en vare fysisk tilstede for å kunne vise den fram. 

Trenger du og din bedrift å lære mer om dette, meld deg på Masterstudie i Merkevareledelse og Digitalisering fra høsten 2018. For mer informasjon og påmelding les her.